Friday 2 August 2013

Unfriendly Tourism Places



槟城州是一个美丽的地方,也众所周知的旅游胜地。
可是很多残障者都无法去游览这些著名的旅游地点,
如槟州的浮动清真寺,极乐寺,木寇山岛,胡姬和
大红花花园,直落巴港的SIM休闲地等。最大原因
就是这些地方都沒有给残障人士便利的设施,我是
很外向的人,所以我感到很失望,因为我从来都沒
机游览这些旅游景点,就因为那些不友善的环境......
最近,我去了直落巴港的森林公园做短暂游览,我
很喜欢这个地方,当我看到美丽的河流和瀑布时,
我的脑海里感到很平静。可是.....唉.......在公园入
口小径上有太多的梯级和不均衡的石头,我无法进
入公园內,因为太多障碍物阻档了我的轮椅,我不
能享受玩水的乐趣,看到那些身体健壮的游客在瀑
布欢乐时,我心中真感到有些嫉妒哪......
我多么希望能靠近那瀑布,听那瀑布的轰鸣声.....
鸟儿的歌唱......绿树婆娑......感受这里的一切,
可是我不能,就因为沒有友善的旅游景点设施,
伤心!!!

Pulau Pinang merupakan tempat pelancongan yang cantik dan terkenal.
Tetapi banyak oku tidak pernah melawati tempat pelancongan tersebut seperti Penang Floating Mosque, Penang Kek Lok Si Temple, Jerjak Island, Bukit Jambul Orchid and Hibiscus Garden, Sim Leisure Escape in Teluk Bahang etc.
Sebab utama ialah banyak persekitaran tempat pelancongan tidak akses dan mesra oku. Saya ialah orang yang aktif. Saya sangat kecewa kerana tidak dapat melawati tempat-tempat pelancongan yang tidak akses bagi oku.
Baru-baru ini, saya melawati Taman Rimba in Teluk Bahang. Saya sangat suka tempat itu. Saya merasai hati yang tenang sekali apabila melihat sungai dan air terjun yang cantik. Malangnya, banyak halangan menghalang saya memasuki dan berhampiran dengan air terjun. Oh no….terdapat banyak batu-batan dan step sepanjang pejalan kaki tersebut. Saya tidak boleh main air di situ. Kadang kala saya cemburu apabila nampak pelancong yang bukan oku memain dengan ceria di tepi air terjun.
Saya berharap saya boleh pergi berhampiran dengan air terjun tu untuk menghayati keajaiban alam sekitar… suara gemuruh air terjun…nyanyian burung…tarian pokok-pokok…ingin merasai segala-gala kecantikan alam tu! Tetapi saya tak boleh…kerana persekitaran tempat perlancongan yang tidak oku mesra..sedih!

No comments:

Post a Comment