Thursday 18 July 2013

Disabled parking space is very important for us





There are a few disabled parking spaces at most shopping malls. The parking space should be wider (not less than 3600mm wide) because we as physically disabled especially wheelchair user need more space to come out and also go into car. It also should be placed near to entrance of the building to enable us move towards the building convenient and safely.

However, disabled drivers or drivers with disabled passenger are unable to get the parking spaces most the time. This is because the limited disabled parking spaces are always being used by able-bodied. 

Why these people parked their car at disabled parking space??? Don't they know that the parking space is for disabled only should not be a reason, because there is a disabled sign at the parking space. Don't they, who are already adults, still need rule or warning such as 'any car park here will be clamp' to stop them from misusing disabled parking space?

大多数的购物广场会提供给残障人士几个停车位,但这
车位必须宽阔(宽阔不能少于3600毫米),这是因为
障人士特別是使用轮椅者,他们需要更多空间来上下车
车位也必需设立在靠近建筑物的入门处,让残障人士
便利和安全地进出

然而,残障的驾车者或是载有残障人士的车子经常都无法
找到停车位,这是因为有限的残障人士停车位时常都被正
常人的汽车霸佔着。

为什么这些人将他们的车停在残障人士停车位?不曉得停
车位是给残障人士专用,这只是是一个借口,因为有特別
标志注明在残障人士停车位上,那些己是成年的人,难
还需要硬规则或警示如任何车辆停放在这里将会被惩罚
来阻止他们滥用残障停车位吗

Terdapat beberapa tempat letak kereta OKU di kebanyakan pusat membeli belah. Tempat letak kereta tersebut haruslah lebih lebar (sekurang-kurangnya 3600mm) kerana kami sebagai OKU fizikal terutamanya pengguna kerusi roda memerlukan ruang yang lebih besar untuk keluar masuk dalam kereta. Tempat letak kereta tersebut juga haruslah berdekatan dengan pintu masuk ke dalam bangunan itu untuk membolehkan kami bergerak ke bangunan dengan mudah dan selamat.

Namun, kebanyakan masa pemandu OKU atau pemandu kepada penumpang OKU tidak dapat meletakkan kereta di tempat tersebut. Hal ini disebabkan tempat letak kereta OKU yang terhad itu sering digunakan oleh orang upaya.

Kenapa mereka ini meletakkan kereta mereka di tempat letak kereta OKU??? Tidak tahu akan tempat letak kereta tersebut adalah hanya untuk kegunaan OKU saja tidak harus dijadikan alasan, kerana terdapat simbol OKU pada tempat tersebut. Takkan mereka yang sudah dewasa pun masih memerlukan peraturan atau amaran seperti 'kereta yang diletakkan di sini akan dikunci' untuk menghalang mereka daripada menyalahgunakan tempat letak kereta OKU.



No comments:

Post a Comment