Saturday 29 June 2013

Public Accessible Vehicle


我通常使用出租车出门,几年来我都固定使用着一辆出租车,因为这位司机是个好人,
他帮助我上下车,也帮我将轮椅置放在他的出租车內,但是我要进入他的车內不是一件简单的事,我必须使用很多力气来移动自己,在他一旁的扶助下才能进车坐到正确位置上,


实事上,很多使用轮椅的重度残障者,他们多数都无法自己进入出租车,这就造成了他们无法走出家门,无法朝向自立生活和成为社会的一份子。


所以如果我们的社会有无障碍设备的出租车,载送残障人士到所要去的地方,那该多好。
如果出租车设有斜坡,那会让我们的日常生活更加便利,我们可去做工,进行活动,
与朋友去购物广场购物和到其他的地方去。

我们能够去任何我们要去的地方,我们需要的是成为社会的一份子,在我们的工作和社交生活。

Saya seorang pengguna teksi. Dia merupakan pemandu teksi saya yang tetap beberapa tahun ini. Dia adalah seorang yang baik membantu saya masuk ke dalam teksinya dan membawa kerusi roda saya masuk dan keluar. 

Walau bagaimanapun, saya masuk dan keluar kereta bukan mudah sekali kerana saya kena menggunakan banyak tenaga saya untuk menarik dan menolak diri saya duduk dengan baiknya.

Malah, ramai pengguna kerusi roda yang teruk tidak dapat masuk ke dalam teksi sendiri. Ini membuatkan mereka tidak dapat keluar dari rumah dan menjalani kehidupan yang bebas dan menjadi sebahagian daripada masyarakat. Itulah sebabnya bagaimana baik jika kita mempunyai teksi diakses untuk mengambil kami ke mana sahaja kami mau pergi.

Jika kami mempunyai teksi dengan ramp, ia akan menjadikan kehidupan seharian kami lebih mudah. Kami boleh pergi ke tempat kerja, melakukan urusan tugasan kami, pergi ke pusat membeli-belah dengan rakan-rakan dan banyak tempat-tempat lain.

Kami boleh pergi ke mana-mana sahaja bila-bila masa kami mau. Apa yang kami mau ialah menjadi sebahagian daripada masyarakat – dalam kehidupan kerja dan social kami.

No comments:

Post a Comment