Friday 21 June 2013

Accessible Call System


In Penang, we have Rapid buses provided by government to ease the mobility of disabled people. However, government should make an effort to create and improve the accessible environment.

For example, is it possible to enforce the law ensuring all the toilets have equipped with the so-called “Helping Alarm”? This kind of equipment can help majority of serious disabled people calling for help when they are at toilet and in emergency.

I am a severely disabled person using a wheelchair. I had encountered this kind of difficulties a few times. Once a time, I was being locked in the toilet at shopping mall. The door locked itself and I unable to open the door. Unfortunately, the toilet is situated at remote corner and nobody heard my shouting for help. Luckily, I had brought my handphone and I called my friend for help. Can you imagine if I haven’t or sometime forget to bring my handphone then I don’t know how long I been trapped in toilet?

<< 无障碍求助呼叫系统 >>
在槟州,政府当局己提供残障交通系统,如“快捷通”巴士服务,这
便利了残障人士出外活动,但无障碍环境设施方面政府还是需要多改
进.

比如,是否能立法強制在每一个无障碍公厕装设“无障碍求助呼叫系
统”,这可以让很多重残者在緊急时得以求助?

我自己是一个使用轮椅的重残者,像上述的情形我就遇过几回,记得
一次是发生在超市的残障厕所,当使用完要出来时,发现门鎖竟然坏
了,无法打开,因残障厕所是在偏僻角落处,求助也无门,幸好我还
带着手机,及时呼叫友人前来相助,试想,如果连手机都沒有,哪不
知要困在厕所里多久?

所以政府和相关当局应该多注意这问题,除了提供便利的交通系统外,
也要为伤残者打造一个更安全的无障碍环境设施,当然,我们残障团体
也必需做出呼吁和争取,否则,一切也只能是空谈。

Di Pulau Pinang, kita mempunyai bas Rapid yang disediakan oleh kerajaan untuk memudahkan pergerakan OKU. Namun, kerajaan haruslah berusaha untuk mewujudkan persekitaran yang lebih mesra pengguna.

Contohnya, apakah kemungkinan untuk menguatkuasakan undang-undang untuk memastikan semua tandas OKU dilengkapi dengan alat penggera bantuan (Helping Alarm)? Peralatan ini amat penting bagi OKU ketika seseorang itu menghadapi kesukaran atau kecemasan semasa berada di dalam tandas.

Saya seorang OKU yang menggunakan kerusi roda. Saya pernah menghadapi kesukaran ini beberapa kali. Pernah sekali, saya terkunci dalam tandas di pusat membeli belah. Pintu tersebut dikunci sendiri dan saya tidak dapat membuka pintu tersebut. Selain itu, tandas tersebut terletak di tempat yang sunyi dan tiada orang terdengar jeritan saya meminta pertolongan. Nasib baik saya ada membawa telefon bimbit bersama. Saya menelefon kawan untuk meminta bantuan. Boleh anda bayangkan bagaimana keadaan jika saya tidak membawa telefon bersama...saya tidak tahu berapa lama saya akan terkurung dalam tandas.

No comments:

Post a Comment