Saturday 8 February 2014

Wrongly Designed Toilet for the Disabled



(6)在洗手盆下面没有足够的膝部空间,这将导
轮椅使用者难以靠近洗手盆

(7
)洗手盆太大和深,令残障人士难以使用,
别是轮椅使用者,小孩子和那些矮小的人
们无法接触到水龙头。
*
安装较低和小的洗手盆,并且洗手盆下面
须要有足够的膝部空间。

(8
)鏡子安装得太高,轮椅使用者无法使用。
*
鏡子必需足够寬大,让轮椅使用者能照到
自己。

(6) Ruang kosong di bawah basin adalah tidak mencukupi. Hal ini menyukarkan pengguna kerusi roda untuk cuba menghampiri basin tersebut. 

(7) Basin itu adalah terlalu besar dan jauh ke dalam, menyukarkan OKU khususnya pengguna kerusi roda, kanak-kanak, dan mereka yang rendah, untuk mencapai kepala paip air.
* Pasang basin yang lebih kecil dan pada kedudukan lebih rendah; dan pastikan terdapat ruang kosong yang mencukupi di bawah basin supaya pengguna kerusi roda dapat mendekati basin dengan lututnya berada di bawah basin.

(8) Cermin itu adalah terlalu tinggi bagi pengguna kerusi roda.
* Cermin haruslah cukup besar bagi pengguna kerusi roda mencerminkan diri sendiri.





(9这些类型的门把手和水龙头不适合于残障
士使用,尤其是那些手力软弱,手功能受
制和手掌畸形的人。

(10
)自动水龙头不适合残障人士使用的。这是
为这种水龙头会在短时间內自动将自来水关
闭,而残障使用者还沒洗涮完毕。需要再多
次地按下水龙头。

(11
)使用脚踏板操作的垃圾桶不适合于残障者,
为大多数的残障者都无法踩脚踏开关来打
开垃圾桶的盖子。

(9) Pengunci pintu dan kepala paip seperti ini adalah tidak sesuai bagi OKU terutamanya mereka yang mempunyai kekuatan tangan yang rendah, fungsi tangan yang terhad dan kecacatan tangan.

(10) Paip jenis automatik adalah tidak sesuai. Hal ini kerana aliran air paip itu akan berhenti sendiri, selepas ia dibuka seketika, sebelum seseorang pengguna selesai membasuh, dan pengguna itu dikehendaki menekan kepala paip itu sekali lagi.

(11) Tong sampah yang menggunakan pedal kaki adalah tidak sesuai. Ramai OKU tidak berupaya memijak pedal itu untuk membuka penutup tong sampah itu.


No comments:

Post a Comment