Saturday 1 February 2014

Chinese New Year - An Ordinary Day



农历新年即将到来,每个华人都可以感受到这
节日的气氛,但对我来说,这只是另一个普
的日子。无论是新衣服还是丰盛的宴席,对
说没什么区别。我也是华人,但如果你了
我,你一定会知道我的困境。说真的,我不
欢华人农历新年。
一如往常,农历新年的第一天, 我的亲戚和表
兄弟会来我家聚集。当然,跟据华人传统,他
们会给我红包,但身为一个坐在轮椅上的残障
者,收到红包后,我反而觉得有一种被排斥和
忽略感。他们完全无视我的存在,只顾着与我
父母,大姐及侄儿们交谈,我只能静寂地在一
旁看着他们聊天。
我是多么渴望能加入了他们的谈话,但作为一
个沉静的人,没有一个侄儿愿靠近我。在我心
处,我常自问,是不是因为我的残障身躯,
所以亲戚们都不愿意靠近我?
有几位残障朋友和我分享了类似的问题。他们
也不喜欢过华人新年,因为当他们的亲戚来访
时,我的朋友都会被忽略在一旁。虽然我们是
残疾人,我们还是要成为家庭的一份子,而不
是被边缘化。
乐观地说,我会把这当成是上帝给我的磨练机
会,让我学习如何与其他人聚合在一齐,而不
是自己一人在孤独郁闷。这是一个相艰难的
战,我希望我能做到这一点


Tahun Baru Cina telah pun tiba dan kemeriahan perayaan ini pasti dirasai kebanyakan orang Cina. Namun, ia merupakan hari yang biasa bagi diri saya. Sungguhpun berpakaian baru atau suasana yang meriah, namun ia tidak memberi kelainan kepada saya. Saya juga merupakan seorang Cina tetapi sekiranya anda memahami saya, anda pasti tahu kesulitan saya. Sebenarnya saya tidak suka akan Tahun Baru Cina.
Seperti biasa, suadara-mara dan sepupu akan berkumpul di rumah saya pada hari pertama Tahun Baru Cina. Berdasarkan tradisi Cina, mereka sememangnya akan memberi saya angpau dan sebagai seorang OKU yang duduk atas kerusi roda, saya berasa diri saya tidak diendah dan disingkirkan. Mereka langsung tidak menghiraukan kehadiran saya memandangkan mereka hanya sembang dengan kakak, anak menakan dan ibubapa saya. Saya hanya memerhati mereka berbual-bual.
Saya sangat berharap agar dapat menyertai perbualan mereka, namun tidak seorang pun sepupu saya mendekati saya yang agak pendiam. Saya selalu tertanya-tanya pada diri saya – adakah keadaan diri saya yang kurang upaya menyebabkan suadara-mara saya tidak datang mendekati saya?
Beberapa rakan OKU saya mengalami kesukaran yang sama. Mereka juga tidak suka Tahun Baru Cina kerana mereka biasanya diabaikan oleh suadara mara yang datang ke rumah. Sungguhpun kami OKU, kami juga ingin menjadi sebahagian daripada keluarga. Saya berfikir secara optimis dengan menganggap ia merupakan satu cabaran Tuhan kepada saya untuk mempelajari cara bergaul dengan pelawat, bukannya menjadi murung dalam kesunyian. Ia merupakan satu halangan yang sukar bagi saya mengatasinya. Saya berharap agar saya dapat mengatasinya.
Saya ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada anda semua. Semoga tahun kuda ini akan membawa kemakmuran, kesihatan yang baik dan segala kebaikan kepada anda semua sepanjang tahun.

No comments:

Post a Comment