Thursday 30 May 2013

Thinking about disability


It was the first time I went to do my passport by accessible van on January 4, 2013 at Jbt Imigresen Malaysia. My friend told me the venue is user friendly since the wheelchair users can access to the building. I felt release. At least I could enter the building easily without causing big troubles to others. 

I hope you find it is interesting to contemplate what the barrier other than inaccessibility of environment is. Yes there is the ramp in entrance of the building. But it is not the suited ramp. It is too steep and 
slippery. We have noted the accessible sidewalk along the Lebuh Pantai. However, the wheelchair user been blocked by motorcycle parked in the middle of sidewalk. Other than that, 2 cameramen in these 2 situations responded and acted differently when dealing with disabled people. What’s wrong with that? 

二零一三年一月四日的这一天是我第一次到移民厅去申请际护照。我使用方便轮椅的货车。我的朋友告诉我那儿蛮便的,至少轮椅者可方便出入。因此,我的心情感到蛮轻的。至少坐在轮椅上的我可自由出入而非打扰他人

们希望这篇分享可以激发您的思考去探讨除了环境的障以外,到底是什么障碍阻挡残障者呢?是的,这儿切实有设斜坡。但是,美中不足的是它的设置太斜和太滑。一不小这只会导致危险于轮椅者。在Lebuh Pantai这儿拥有无障碍的行人道。但是,轮椅者往摆在中间的摩多车挡着。除此之外,两个个别的状况有着两位摄影师,对于残障者,他们的反应和行动却载然不同到底难处何在? 

Pada 4 haribulan Januari 2013, buat pertama kalinya saya telah pergi ke Jabatan Imigresen Malaysia untuk membuat passport. Saya pergi sana dengan van mesra OKU. Saya berasa lega apabila diberitahu oleh kawan bahawa tempat tersebut adalah mesra pengguna memandangkan pengguna kerusi roda juga dapat mengakses bangunan tersebut. Sekurang-kurangnya saya boleh memasuki bangunan tersebut dengan mudah dan tidak menyusahkan orang lain. 

Saya berharap anda akan tertarik untuk memberi perspektif pada kekangan-kekangan lain selain daripada persekitaran yang kurang mesra. Sememangnya tidak dinafikan ada ramp untuk sampai ke pintu masuk bangunan. Akan tetapi, ia bukan ramp yang sesuai. Ramp tersebut adalah terlalu curam dan licin. Kita juga dapati terdapat laluan pejalan kaki yang mesra pengguna di sepanjang Lebuh Pantai. Namun, laluan yang boleh diakses pengguna kerusi roda ini telah dihalang oleh motosikal yang diletakkan di tengah-tengah laluan. Selain itu, dua orang jurukamera masing-masing dalam situasi berasingan telah menunjukkan respon yang berbeza ketika berurusan dengan OKU. Apa yang tidak kena?










No comments:

Post a Comment