Wednesday, 26 March 2014
Could anyone hear me?
有人听到了吗?
救命啊! !救命啊! !有人听到了吗?但是,没
有人回应我。我不停地喊,喊...........
这件事发生在几年前,当时我和一位同样坐轮椅的
朋友到格尼广场购物,我们一起吃了午餐后,就分
道扬镳各逛各的。
那天,7楼电影院刚好上映一部好电影。我买票去看
了,而我的朋友去了另一楼层买东西。看完电影后,
我需要去上个厕所解急。
当找到残障人专用厕所进去后,却发现很难锁门,因
为门把是如此之的小。但经过一番努力后,我终于将
门锁上。
在通常情况下,我是不敢锁上厕所门,因为有时会很
难打开鎖,所以我选择不鎖门。但由于那天是个周末
,厕所周围有许多人来往,所以我决定将门锁上。
当解決三急后,要打开门出去时。出乎我的意料,门
鎖竟然无法打开,我试着转动门鎖,但还是无法打开
它。我听到有人在洗手间外聊天,所以我敲门叫喊。
“救命!请帮忙一下! !” ,“有人听听到吗? ? ? ?”
,“请帮助我。我以为外面的人会听到我的叫喊,但不
幸的是,没有人回应或前来帮助。
我喊得累了。随即,我打电话给在另一楼购物的朋友
求助。由于她未能推动她的轮椅快速赶到,我只好等
她。在等待时,我开始感到非常闷热,窒息,满头大
汗,并有呼吸困难。厕所完全没有通风系统配备。我
的呼吸变得沉重,所以我只好催促我的朋友行动快点
。我心中也在想,如果我沒和朋友一起来,后果会是
怎样的?
这是一个漫长的等待,当我收到在厕所外的朋友给我
打来的电话时,顿时感到松弛下来。她叫来清洁女工
帮忙开门给我,但她也无法打开。她立即打电话招来维
护部门的人来看到底门鎖出了什么问题。一会儿,我听
有人用力扭动门把手。由于无法打开门,他只好打破了
门鎖让我出去。终于,松了一口气,因为我能呼吸到新
鲜的空气了。
我当时感到很生气,因为我被困在厕所内超过半小时,
我和朋友叫那位清洁女工带我们去见格尼广场的管理当
局。,我们向他们提出投诉。那管理人员告诉我们会去
了解一下我们的投诉。
从那时起,所有的残障人专用厕所便改装上了电动门,
只需要按一下按钮,门就能打开和自动关闭。我感到高
兴,因为当局己听到我们的投诉而做了更正。
Ada Sesiapa Dengar Jeritan Saya?
Tolong!!!! Tolong!!!! Tolong!!!! Ada sesiapa dengar jeritan saya? Namun, laungan saya tidak terjawab... Saya terus menjerit dan jerit...
Kejadian ini berlaku beberapa tahun lalu semasa saya pergi ke Gurney Plaza bersama-sama seorang kawan yang juga berkerusi roda. Kami makan tengahari bersama sebelum masing-masing berjalan berasingan. Pada hari itu, ada satu film yang menarik ditayangkan di panggung wayang yang terletak pada aras 7. Saya pergi menonton wayang tersebut sementara kawan saya pergi membeli barang pada aras lain. Selepas tamatnya wayang tersebut, saya rasa ingin membuang air kecil lalu pergi ke tandas.
Apabila saya masuk ke dalam tandas OKU, saya menghadapi kesukaran untuk mengunci pintu tandas kerana penguncinya sangat kecil. Saya cuba beberapa kali untuk menguncinya dan akhirnya berjaya jua. Selalunya saya tidak berani mengunci pintu tandas dan membiarkannya tidak dikunci sekiranya saya menghadapi kesukaran untuk menguncinya. Namun, hari itu terdapat banyak orang di persekitaran tandas memandangkan ia adalah hujung minggu. Oleh itu, saya mengambil keputusan untuk mengunci pintu.
Selepas membuang air kecil, saya membuka kunci pintu. Alangkah terkecutnya saya apabila saya tidak dapat membuka kunci pintu itu untuk keluar. Saya memulas dan memusingnya, namun ia masih tidak dapat dibuka. Saya dapat dengar orang berbual-bual di luar tandas, lalu saya menjerit meminta tolong dan menghentam pintu tandas tersebut.
"Tolong!!! Tolong!!! Tolong!!!", "Tolong saya!!!", "Ada sesiapa dapat dengar saya?", "Tolong saya." Saya menyangka mereka yang berada di luar tandas itu dapat mendengar jeritan saya. Namun tiada sesiapa yang menjawab atau datang membantu.
Saya menjerit sehingga kehabisan tenaga. Kemudian, saya menelefon kawan saya yang membeli-belah di aras lain. Saya terpaksa menunggunya mamandangkan dia tidak dapat menolak kerusi rodanya dengan mudah dan cepat. Ketika menunggu, saya berasa semakin panas, mula berpeluh, sesak dan sukar bernafas. Tandas itu langsung tidak dilengkapi sistem perudaraan. Saya berasa semakin sukar untuk bernafas lalu meminta kawan saya supaya datang lebih cepat. Saya bertanya pada diri sendiri apakah yang akan berlaku sekiranya kawan tidak datang bersama saya.
Saya menunggu agak lama sebelum kedengaran kawan saya memanggil saya, dari luar tandas itu. Saya berasa lega. Dia memanggil seorang tukang cuci wanita untuk membuka pintu tetapi malangnya tukang cuci itu juga tidak dapat membukanya. Dia segera pergi memanggil seorang kakitangan lelaki bahagian penyenggaraan untuk memeriksa keadaan tombol pintu itu. Tidak beberapa lama kemudian, saya terdengar seseorang memulas tombol pintu itu. Dia tidak dapat membuka pintu itu lalu memecahkan tombolnya untuk membolehkan saya keluar. Saya berasa lega apabila dapat menghirup udara yang segar semula.
Saya berasa kecewa kerana terperangkap di dalam tandas itu lebih daripada setengah jam. Saya meminta tukang cuci wanita itu membawa saya ke Bahagian Pengurusan Sumber Manusia Gurney Plaza. Saya dan kawan saya mengemukakan aduan kepada staf yang bertanggungjawab. Kami diberitahu bahawa dia akan mengambil tindakan terhadap aduan kami.
Sejak itu, tombol tandas pada semua tandas OKU telah ditukar kepada butang automatik yang akan dikunci secara automatik dan sebaliknya apabila kami menekannya. Saya berasa gembira akan pihak pasaraya tersebut telah mengambil tindakan terhadap aduan kami.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment