Saturday 11 January 2014

Treating Disabled Like A Normal Person


一天,当我经过“合您广场”时,我看到了一对夫妇
在路边卖椰子饮料。因是个炎热的一天,我想买包
椰子水解渴。拿到椰子水后,我问那小贩多少錢,
令我感到意外,他说我並不必付錢,虽然我想付出
。但他还是坚持不收钱。

见他这么堅持,我只能向他说声谢谢了。他是一个
善良的人。我可以让他“优待”我一次,但这对夫妻
是需要赚錢谋生的,即使我们是残障人士,我们还
是希望支付錢来买东西,就像任何其他的客户一样。

最近我也遇到了另一起事件,那时我和我的助手正
要去格尼道的“百丽宮广场”购物。当我们穿过交通
繁忙的“加拉歪”路往格尼道的“百丽宮广场”走去时,
一位女士走近我们,他问我:“你常来这儿? ”我说
“是的”。在她走开时,她还说一句“ kesian ”
(可怜哪) 。

为什么社会/公众总是要以同情和怜悯眼光来看残障
人士呢?我们也像任何普通的人一样,愿意走出家
门成为社会的一部分。但公众却常常用“怜悯”眼光
看待我们。这不是正确做法,我们真正需要的是公
众的支持。接受我们,成为我们的朋友。

Ketika saya dalam perjalanan ke Gurney Plaza pada suatu hari, kelihatan sepasang suami isteri sedang menjual air kelapa di tepi jalan. Cuaca yang agak panas pada hari itu membuat saya ingin membeli sebungkus air kelapa. Saya bertanya penjual itu harganya tetapi tidak saya sangka penjual itu menyatakan saya tidak perlu bayar. Saya berkeras untuk membayarnya tetapi dia enggan menerima duit saya.
Apa yang saya boleh buat melainkan mengucapkan terima kasih kepadanya. Saya boleh membiarkannya membelanja saya sekali, tapi pasangan tersebut juga perlu mencari nafkah untuk hidup dan sungguhpun kurang upaya, kami juga harus membayar barang-barang yang kami beli, seperti pengguna lain.
Baru-baru ini saya berhadapan dengan satu lagi insiden lain. Saya dalam perjalanan ke Gurney Paragon dengan pembantu peribadi saya. Ketika kami melintas Jalan Kelawai yang sibuk ke Gurney Paragon, seorang wanita datang menghampiri saya lalu bertanya "Adakah kamu selalu datang sini?". Saya memberitahu "Ya". Sebelum dia meninggalkan tempat itu, dia bercakap "kesian".
Kenapa masyarakat selalu melayan OKU dengan perasaan simpati dan kasihan? Kami seperti insan-insan lain, mempunyai keinginan untuk keluar berjalan-jalan dan menjadi sebahagian daripada masyarakat. Namun, orang ramai selalunya melayan OKU dengan perasaan "kasihan". Apa yang kami inginkan ialah sokongan masyarakat. Adalah baik sekiranya masyarakat menerima kami dengan terbuka dan jika mungkin berkawan dengan kami.

No comments:

Post a Comment