Saturday 4 January 2014

My New Year Wish


我相信很多人在新年都有新的信念,有些信念可能被物质化
然而,一些可能不会。这取决于一个人是否有决心让美梦成
真或否。
我希望我国2014是平安的一年,我们的国家“马来西亚”,没
有战争,暴力,杀人,抢劫,绑架,强奸等,虽然有自然灾
害,如地震,海啸是有无法控制的。但和平以及人类不为自
己的自私利益和贪婪而造成社会扰乱,对每一个国家来说是
非常重要和珍贵。

在2014年,我最大的愿望就是我们马来西亚政府会提高每月
给于残障人士的津贴,从RM150和RM300提高到RM500。这
是因为生活成本增加,而我们,残疾人,真的不能量入为出
。对于有家庭需要负担的残障人士,RM300的津贴是肯定不
会够他们的家庭开销。

Saya yakin ramai orang mempunyai azam baru untuk Tahun Baru. Sesetengah azam mungkin boleh jadi kenyataan dan sesetengah mungkin tidak. Ia bergantung pada kesungguhan seseorang untuk memastikan azam mereka menjadi kenyataan atau sebaliknya.
Harapan saya bagi 2014 ialah keamanan di negara saya, Malaysia dan juga dunia di mana tiada peperangan, keganasan, pembunuhan, rompakan, penculikan, rogol dan lain-lain. Sungguhpun terdapat bencana semulajadi seperti gempa bumi, tsunami - ini semua adalah di luar kawalan kita. Keamanan, di mana kekacau-bilauan disebabkan oleh sikap manusia yang mementingkan diri dan tamak, adalah sangat penting dan berharga bagi setiap negara.
Walaubagaimanapun, harapan besar saya bagi 2014 adalah agar kerajaan Malaysia kita dapat menaikkan elaun OKU bagi semua OKU kepada RM500 sebulan, daripada amaun antara RM150 dan RM300. Hal ini disebabkan peningkatan kos sara hidup dan kami OKU betul-betul tidak dapat menampung kehidupan seharian kami. Apatah lagi sesetengah OKU berkeluarga dan elaun RM300 sememangnya tidak mencukupi bagi perbelanjaan isi rumah mereka.

No comments:

Post a Comment