Monday 7 October 2013

Football star Nani parked his car at disabled parking space


球星纳尼占用残障人车位
球星的一举一动总是很容易被暴露在公众眼
皮底下,曼联球星纳尼日前在外出时将自己
的雪佛兰跑车停在一个残障人车位,报纸批
评纳尼月薪高达13万镑却要省区区60便士的
停车费.
从照片可以看到,纳尼将自己的红色雪佛兰
停在一个插着“残障人专用车位”牌子的车位
上,虽然只停迫20分钟,不过该报指出,不
知道纳尼是没有看到这个牌子,还是没有找
到其他车位而被迫停在这里,但这也不能成
为纳尼占用残障人车位的借口.
此前,切尔西队长特里也曾因为占用残障人
停车位被大肆批评,那是2008年的事情,特
里占用一个残障人车位长达两个小时,最后,
迫于压力的特里不得不公开道歉,不知道如
今纳尼能不能逃过一劫.
如果社会上的知名人士不能以身作则,那其
他人又如何守法侓呢?

================================
Nani , seorang bintang bola sepak telah dikritik kerana menduduki tempat letak kereta yang dikhaskan untuk kegunaan orang kurang upaya.
Tidak boleh dinafikan bahawa seberang kelakuan bintang bola sepak mudah dan cepat dapat perhatian dan pengetahuan awam. Nani, seorang bintang bola sepak Manchester United meletakkan kereta Chevrolet di tempat letak kereta yang dikhaskan untuk kegunaan orang kurang upaya. Kelakuan Nani dikritik oleh akhbar bahawa dia cuba menjimatkan bayaran letak kereta sebanyak 60 penny saja walaupun dia memperoleh pendapatan bulanan sebanyak 130,000 pound.
Seperti yang dapat dilihat dari gambar, Nani meletakkan kereta Chevrolet merah di tapak letak kereta dengan tanda " Tapak letak kereta dikhaskan untuk orang kurang upaya ". Walaupun dia hanya meletakkan keretanya selama 20 minit , akhbar itu mempersoalkan sama ada kejadian itu adalah kes yang tulen bahawa tanda tersebut tidak kelihatan oleh Nani atau dia terpaksa meletakkan keretanya kerana tidak ada tempat letak kereta kosong pada masa itu. Bagaimana pun, Nani tidak boleh menggunakan kedua-dua alasan tersebut untuk meletakkan keretanya di tapak letak kereta khas untuk orang kurang upaya .
Sebelum kejadian itu, pada tahun 2008 John Terry, kapten Chelsea, telah juga dikritik menduduki tempat letak kereta yang dikhaskan untuk orang kurang upaya. Dia meletakkan keretanya di tempat letak kereta selama dua jam dan akhirnya dia terpaksa meminta maaf selepas tekanan awam. Kami tidak dapat tahu bolehkah Nani membersihkan diri dalam isu tersebut ?
Kami hendak bertanya jika tokok tokoh yang terkemuka tidak menetapkan satu contoh yang baik, maka , bagaimanakah kita boleh mengharapkan orang lain untuk bertindak baik?

No comments:

Post a Comment