Friday, 2 May 2014

Bank -Inaccessible for Disabled People


银行 – 沒提供便利给残障者。
在马来西亚有很多银行为市民服务。人们可以轻易
地在银行內存款或提款,尤其是现在有了先进的自
动取款机(ATM),一切更容易了。 
当我沿着街道往市区去时,我发现大部分银行都有
陡峭的梯级。身强力壮的人能够轻松地登几级梯级
进去银行。那么高龄,使用拐杖的残障人士和轮椅
使用者呢?他们如何能够爬越陡峭的楼梯进入建筑
物或银行內?他们也和平常人一样需要銀行服务。
因为这些高陡的梯极在银行前,残障者,通常是轮
椅使用者很难进入银行。他们必须依靠家庭成员的
协助下才能进去银行处理事务。
我从来没有进入银行,因为在我居住的地区,所有
的银行都无法让我进入,就因为陡峭的梯极不便于
轮椅使用者。
我第一次在银行开账户时,需要两个家人陪着我。
这是因为没有停车场的银行外。必须有一个在驾驶
座上,另一人帮我填写文件等工作,我只能坐在车
内,而银行工作人员也得从銀行內来到车里让我签
署文件。
我的家庭成员有可能会沒时间带我去银行,如果銀
行当局可以建立一个斜坡道直通银行,这样残障人
士就可以在不依靠别人的帮助下进入银行处理事务。

Bank - Tidak Mesra Kepada OKU
Bank-bank yang terdapat di Malaysia menyediakan pelbagai perkhidmatan perbankan kepada masyarakat. Orang ramai dapat berurusan dengan mudah terutamanya dengan adanya mesin ATM.

Sepanjang perjalanan ke bandar, saya mendapati kebanyakan bank mempunyai tangga yang curam. Tidak menjadi masalah kepada orang upaya untuk menaiki tangga tersebut untuk berurusan dengan pihak bank. Tapi, bagaimana pula dengan warga emas, OKU yang menggunakan tongkat dan pengguna kerusi roda? Bagaimana mereka hendak menaiki tangga yang tinggi dan curam itu sebelum masuk ke dalam bangunan atau bank? Seperti orang lain, mereka juga perlu berurusan dengan pihak bank.

Akibat daripada tangga yang tinggi dan curam itu, OKU terutamanya pengguna kerusi roda sukar masuk ke dalam bank. Kami terpaksa bergantung pada keluarga kami untuk membantu kami dalam urusan dengan bank.

Saya tidak pernah masuk ke dalam bank kerana semua bank di kawasan perumahan saya adalah tidak mesra kepada pengguna kerusi roda iaitu bank-bank tersebut mempunyai tangga yang curam.

Semasa saya membuka akaun di sebuah bank, saya terpaksa ditemani dua ahli keluarga. Hal ini kerana tiada tempat letak kereta di luar bank itu. Ahli keluarga yang membawa kami ke sana perlu duduk dalam kereta sementara seorang lagi dikehendaki masuk ke dalam bank untuk membantu saya mengisi borang-borang yang berkaitan. Kemudiannya seorang kakitangan bank akan membawa dokumen yang perlu ditandatangi kepada saya yang terpaksa menunggu di dalam kereta.

Keluarga saya bukannya selalu senang untuk membawa saya ke bank. Betapa bagusnya sekiranya pihak berkuasa dapat menyediakan bank mesra OKU yang dilengkapi kemudahan lerengan supaya OKU dapat memasuki ke dalam bank tanpa bergantung pada orang lain.

No comments:

Post a Comment