Sunday 29 September 2013

ATM - Inaccessible for wheelchair users


轮椅使用者无法操作自动取款机(ATM)
自动取款机(ATM),是供大家使用,包括残疾
人. 可是对于坐轮椅的残障者来说却无法享有这
便利.
好像我的一位坐轮椅的朋友,就因为自动取款机
太高了,他无法按鍵盘,只好要求其他残障友人
(能行走的),或是旁人协助按鍵盘输入密码才
能取出款项。这样很不对,因为他必需将密码隐
私等告诉他人.
我自己在使用自动提款机时也有困难,我必需要
花很大的气力才能按到按键. 有时,在我后面的
人会帮我按下按钮,然后我才自己鍵入密码.
如果銀行当局能将自动提款机调低一些让坐轮椅
者也能够使用,那不是更好吗?这样我们就能自
己提出款项而不需要依靠其他人了.
每一人伤残人士都有使用自动提款机的权力,包
括了轮椅使用者.

Mesin Juruwang Berautomat atau ATM – tidak boleh dihampiri oleh pengguna kerusi roda.

Mesin Juruwang Berautomat atau ATM adalah untuk penggunaan semua orang termasuk orang kurang upaya tetapi keadaan sebenarnya bukan sedemikian sebab orang-orang kurang upaya atau orang yang berkerusi roda tidak dapat mendekati mesin tersebut untuk tujuan menguruskan transaksi mereka.
Seorang rakan saya yang duduk di atas kerusi beroda tidak dapat menggunakan ATM untuk menekan butang mengeluarkan wangnya kerana mesin tersebut terlalu tinggi. Kawan saya perlu mendapatkan bantuan daripada orang awam atau orang lain yang berbaris di belakangnya untuk menekan butang supaya dia boleh mengeluarkan wang. Ini tidak betul kerana dia terpaksa memberi kod pin peribadinya kepada orang yang menolongnya.
Saya juga menghadapi kesukaran yang sama apabila menggunakan ATM kerana saya perlu bersusahpayah bergelut mendekati mesin ATM dan menekan butang untuk mengurus transaksi saya. Sudah banyak kali saya hanya dapat menekan kod pin saya selepas orang-orang yang beratur di belakang saya membantu saya untuk menekan butang.
Jika Pihak Berkuasa merendahkan mesin ATM atau meletakkan mesin di tempat yang lebih rendah untuk pengguna yang berkerusi roda, masalah yang sering menggangu orang OKU dapat diselesaikan. Dengan meletakkan mesin di tempat yang sesuai, kami dari golongan OKU boleh dapat mengeluarkan wang kami sendiri tanpa bantuan orang lain.
Ini adalah hak setiap orang menggunakan ATM termasuk orang duduk di atas kerusi beroda.

No comments:

Post a Comment